Köp- & Leveransinformation
Alltid fri fraktAlltid fri frakt
Öppet köp 90 dagarÖppet köp 90 dagar
Snabbt & enkeltSnabbt & enkelt
Telefon kundtjänst
Kundtjänst
     
    Kategorier

    Köp- & Leveransinformation

    Öppet köp

    Alltid 90 dagar öppet köp när du handlar hos oss.

    Leveranstid

    1-6 arbetsdagar om inget annat anges.

    När din beställning har skickats kommer du få ett meddelande skickat till din e-postadress. Naturligtvis strävar vi efter att leverera din beställning så fort som möjligt och vi behandlar alla beställningar omgående. Leverans sker med Posten som brev, varubrev eller paket.

    Vid eventuella leveransproblem gör vi vårt yttersta för att informera kunden om beräknad leveranstid. Om beställningen innehåller både lagervaror och beställningsvaror inväntar vi oftast att beställningsvarorna inkommer innan beställningen skickas.

    Fri frakt

    Alla beställningar skickas fraktfritt inom Sverige med Postnord.
    Vi erbjuder även ytterligare fraktalternativ som möjliga extratjänster om man önskar.

    I beställningsförloppet kan du välja mellan följande fraktalternativ:

    Fri frakt - Skickas som paket eller varubrev (0kr)

    Skickas kostnadsfritt på billigaste sätt med Postnord (brev, varubrev eller paket).

    Till valfritt utlämningsställe (29kr)

    Paket till valfritt Postnord utlämningsställe. Avisering skickas ut när försändelsen finns redo för utlämning.

    Företagspaket (175kr)

    Utkörning till företag. Försändelsen körs ut med Postnord direkt till företaget. (Kan endast användas av företag).

    Hempaket dagtid (295kr)

    Leverans direkt hem till dörren. Du väljer önskad tid fram till kl 17.00. På många orter även kvällstid till 21.00.

    Expeditionsavgift (39kr)

    För beställningar under 399kr tillkommer en expeditionsavgift på 39kr.

    Priser

    Alla priser är angivna inklusive 25% moms.

    Garanti

    Vi efterföljer gällande svensk garantilagstiftning samt följer konsumentverkets rekommendationer gällande garantier. Vi lämnar 2 års fabriksgaranti för tillverkningsfel på samtliga produkter om inget annat anges. I vissa fall gäller längre garantier, men då anges detta i produktbeskrivningen för produkten.

    Ångerrätt

    Vi har alltid fraktfria leveranser till dig som kund och du har alltid rätt som kund att returnera en vara inom 90 dagar. Vid retur gäller dock att du som köpare står för returfrakten. Vid returer ska produkten vara oanvänd, komplett och i oförändrat skick, samt att alla bruksanvisningar (om sådan finns) och produktförpackning vara intakt. Vid godkänd retur återbetalas hela produktens kostnad.

    För snabbare hantering, vänligen kontakta kundtjänst innan en vara skickas i retur.

    Reklamationer

    Vi kontrollerar att samtliga varor är felfria vid leveranstillfället. Om en vara skulle vara defekt eller fellevererad, ber vi dig att kontakta kundtjänst för att på så sätt kunna få felet åtgärdat.

    Betalning

    Samtliga betalningar görs via Klarna där vi erbjuder följande betalningsalternativ:

    - Få först. Betala sen (faktura)
    - Betala direkt (direktbetalning via din internetbank)
    - Dela upp (betala lite varje månad)
    - Kortbetalning (kredit- eller debitkort)

    Få först. Betala sen

    Handla nu - betala efter leverans

    När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning.

    - Få alltid din beställning innan du betalar
    - Betalningstid - alltid minst 14 dagar
    - Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
    - Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
    - Ladda ner dina fakturor från klarna.se
    - Möjlighet till delbetalning**

    Betalningsvillkor
    Kredittiden för detta köp är 14 dagar från fakturadatum. Näringsidkare kan, när det så anges i kassan, erbjudas en kredittid på 30 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen.

    En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kronor eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

    När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna.

    Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

    Kreditprövning
    Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

    Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning.

    När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

    För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor. Här hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

    Betala direkt

    Med Klarnas Betala direkt kan du genomföra en betalning från ditt bankkonto. Om du tidigare registrerat ditt bankkonto för direktbetalning hos oss (med ett autogiromedgivande), antingen via Klarnas kundportal eller i samband med ett köp, så räcker det att du godkänner betalningen med Mobilt BankID. Har du ännu inte registrerat dig för direktbetalning så kan du göra det med några enkla steg och bekräfta med Mobilt BankID. Vi delar aldrig dina bankuppgifter med någon förutom din bank.

    Hur och när dras pengarna från ditt konto?

    Pengarna dras från ditt konto i samband med att butiken hanterat din beställning. Det sker vanligtvis när varorna skickas av butiken, eller direkt vid köpet vid köp av digitala varor. Du kan läsa mer om när pengarna dras från ditt bankkonto och vad som gäller för din betalning i Klarnas villkor för autogiro. Om det av någon anledning inte går att dra pengarna kommer du att få en faktura i stället. Skulle du därefter inte få dina varor, eller om det är något fel på dem, gäller självklart Klarnas köparskydd. Du kan kan läsa mer om hur vi hanterar din data i vår dataskyddspolicy.

    Dela upp

    Delbetala från 50 kr/mån!

    Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

    - Få alltid hem varan innan du betalar
    - Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
    - Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
    - Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
    - Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
    - En administrativ avgift om 29 kr, oavsett antalet köp
    - Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

    Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

    Länk till Klarnas Allmänna villkor
     
    Ansökan och accept
    Om Klarna godkänner din ansökan om delbetalning kommer beloppet att läggas till ditt befintliga Klarna Konto. Om Klarna godkänner din ansökan och du inte redan har ett Klarna Konto kommer vi att skicka en bekräftelse till dig. När du har fått din bekräftelse har du ett Klarna Konto. Om Klarna förbehåller sig rätten att neka din ansökan om delbetalning.

    Kreditprövning och personuppgiftshantering
    Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

    Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

    * Gäller konsumentköp och ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
    ** Delbetalning erbjuds för närvarande bara privatpersoner.

    Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00.

    Om det skulle uppstå en tvist mellan dig och Klarna som vi inte lyckas lösa kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm, tel.:+46 (0)8-508 860 00.

    Presentkort

    Prokök´s presentkort är ej personliga och kan utnyttjas av olika personer. Om inget annat anges är presentkortet giltigt i 1 år. Presentkortet inklusive presentkortskoden är en värdehandling och bör därför förvaras säkert. Eftersom presentkortet ej är personligt, kan tyvärr ej Prokök ansvara för borttappade presentkort eller felaktigt använda presentkort.

    Ej utlösta varor

    Om vi får tillbaka försändelsen i retur på grund av ej uthämtad försändelse, förbehåller vi oss rätten att debitera samtliga kostnader som uppstår i samband med denna retur. Betalning skall ske inom 10 dagar från fakturadatum.

    Lagval

    Tvist enligt dessa villkor skall avgöras enligt svensk lag. Pro West System AB, som äger och driver Prokök (www.prokok.se) följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

    Eu:s gemensamma sida för tvister

    Enligt EU direktiv finns även möjlighet för dig som kund att kunna vända dig till EU:s gemensamma tvistlösningshjälp om en tvist skulle uppstå. Klicka här för att komma direkt till ec.europa.eu/odr

    Personuppgiftspolicy

    Personuppgifter hanteras enligt bestämmelserna i GDPR, läs mer under vår integritetspolicy

    Pro West System AB kommer aldrig att lämna ut dina personuppgifter till tredje part.

    För statistiska syften kommer vi kunna lagra information så som din IP-adress, sidor du har tittat på och när, samt vilken internet browser du använt. Upplysningarna används endast i samband med utveckling och drift av Prokök´s internetlösningar. Om dina browser-inställningar tillåter cookies, kommer en cookie att lagras i det ögonblick du besöker www.prokok.se.

    Nyhetsutskick

    Eventuella nyhetsbrev innehållande information och produkterbjudanden skickas normalt ut via e-post. Om du ej längre önskar få nyhetsutskicket kan du enkelt avregistrera dig genom att klicka på länken för "avregistrera" i det senaste nyhetsbrevet, eller kontakta vår kundtjänst.

    Åldersgräns

    Vi kan inte ta emot beställningar från personer under 18 år.

    Kampanjkoder

    Vid vissa tillfällen kan Prokök använda sig av olika kampanjkoder för att ge olika sorters rabatter. Dessa kampanjkoder är personliga. Kampanjkoden kan ej lösas in i utbyte mot kontanter, utan måste utnyttjas som betalning vid köp hos Prokök. Gilltighetstiden av kampanjkoden framgår i erbjudandet där du igenom mottog kampanjkoden. Om inget annat är angivet gäller den i högst 1 månad.

    Företagsinformation

    Prokök är en del av Pro West System AB

    Pro West System AB
    Fallhammargatan 1c
    721 33 Västerås

    Telefon: 021-444 00 60 (Vardagar 09.00-11.00 och 13.00-15.00)
    E-postadress: info@prokok.se

    Organisationsnummer: 556775-6670
    Godkänd för F-skatt

    Övrig information

    Under vissa storhelger så som jul och nyår kan det vara viss fördröjning av leveranser och vissa leveranser kan ta någon dag extra utöver utsatt leveranstid. Vi försöker naturligtvis att leverera samtliga beställningar så fort som möjligt.


    När du beställer varor från Prokök, har du därmed godkänt köp- och leveransvillkoren. Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel eller felskrivningar. Ändringar i leverans- och köpvillkoren kan ske fortlöpande och du finner alltid de aktuella köp- och leveransvillkoren på www.prokok.se/kop-leveransinformation